mandag den 6. januar 2014

Surdejs rugbrød




Hjemmebagt rugbrød smager nu altså bedst, og dette er virkelig godt, synes jeg. Det er fyldt med kerne og jo flere kerner i mit rugbrød, jo bedre. Det er rimelig nemt at gå til. Jeg er lidt kommet ud af vane med at bage rugbrød, men satser på at jeg er kan holde det i gang nu.

Surdejs rugbrød
2 Rugbrød

1 dag:
300 g fast surdej, se evt min surdej opskrift
9 dl lunken vand
2 spsk groft salt
200 g hvedemel
375 g groft rugmel
375 g knækkede rugkerner

2 dag:
1 hvidt øl
1 spsk honning (jeg bruger ofte mørk maltsirup)
400 g knækkede rugkerner
200 g hørfrø
200 g solsikkekerner

Dag 1
Opløs surdejen i vand sammen med saltet. Tilsæt hvedemel, rugmel og rugkerner, og rør det godt sammen. Dæk dejen til med et viskestykke, og stil den til hævning natten over ved stuetemperatur.
Husk at fodre surdejen.

Dag 2
Kom hvidtøl i dejen, så den trænger igennem, prik evt huller i dejen med en gaffel.
Tilsæt dernæst honning, rugkerner, hørfrø og solsikkefrø. Rør godt i dejen, dæk dejen med et viskestykke, stil den til hævning ved stuetemperatur i mindst 5 timer eller i køleskabet natten over.
Smør 2 x 1 liters forme, og fordel dejen heri. Glat overfladen med håndfladen eventuelt fugtet med lidt vand. Lad brødene hæve i yderligere 3 timer.
Bag rugbrødene i 1 time og 20 min ved 180 grader varmluft. Når de har bagt i 1 time, skal du tage brødene ud af formene, og bag dem færdige. Tag de færdige brød ud af ovnen og lad dem dampe af, før de vikles ind i fugtige viskestykker. Vent til næste dag, før der skæres af dem. 
Jeg fryser rugbrødet i passende stykker og tør det op i køleskabet.

Note:
Jeg føler ofte ikke den oprindelige opskrifts hævetider, da det ikke passer ind i min dag.
Den får ofte lov at hæve natten over på køkkenbordet, hvis den skal hæve længere kommer den i køleskabet.
Så gør jeg som dag 2, sidst jeg bagte fik den 5-6 timer på køkkenbordet, så puttede jeg dejen i forme og satte den i køleskabet natten over. Næste formiddag fik de 1-2 timer på køkkenbordet for at temperere og derefter blev de bagt. 
Jeg føler ikke altid mængder på de forskellige kerner og frø. Jeg tager det jeg har. Nogen gange udskifter jeg lidt af rugkernerne med feks. byg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar