søndag den 5. januar 2014

Pondus dansk bistro


Lækkert saftigt brød med smør

Jordskokkesuppe, torsk, malt
Uden suppen

 Jordskokkesuppe, torsk, malt
Med suppen

 Braiseret gris, beder, kål

Kvæder, æble, hvid chokolade

Vi drak en Beaujolais, Une Tranche, den var let perlende og mineralsk.

I går aftes var vi i biografen og se Hobitten, Dragen Smaugs ødemark, vi besluttede at tage en tidlig forestilling også vente med at spise til bagefter.
Jeg begyndte at tænke over hvor vi så skulle spise, synes nogle gange det kan være lidt svært at vælge et sted med sikker succes, når vi endnu ikke har prøvet så mange restauranter i Aarhus. 
Min kæreste har flere gange snakket om den forholdsvis nyåbnede restaurant Pondus. Som er en dansk bistro, med fokus på få retter og dansk kvalitet. Pondus er lillebror til Restauranten Substans. 

Det er et hyggeligt lille lokale, da vi kom ved ni-tiden sad der nogle ved et par andre borde. Der var en hyggelig stemning, vi blev vist hen til vores bord og blev præsenteret for “menukortet” som hang på endevæggen. 
Med to foretter/hovedretter/desserter, samt en tre-retters menu, var det et lille overskuelig kort, lige i min ånd. Det var lidt svært at vælge, alle retterne lød gode.
Vi valgte den tre-retters menu.  

Først fik vi jordskokkesuppe med torsk og malt. Suppen var dejlig cremet og fyldig, torsken smagte virkelig godt, de sprøde hasselnødder, gav suppen en sprødhed og fremhævede samtidig suppen.

Hovedretten var braiseret gris med beder og kål. Mørt og velsmagende kød, beder som bagt og mos, de havde en meget ren og jordet rødbedesmag. Den røde grønkål gav noget struktur til retten. tyttebærrene gav noget syre og skyen bandt det hele sammen. En velsmagende ret, men uden større udfoldelse i forhold til de to andre retter.

Desserten var kvæder, æble og hvid chokolade. Jeg var ret nysgerrig på denne ret, da jeg ikke altid er så vild med hvid chokolade, hvis det er for sødt.
Desserten overraskede meget positivt, det var en helt flad anretning med pocheret kvæde, æblemos, crumle-stykker og hvidchokolade creme. Virkelig lækker, vi blev helt stille og nød bare desserten i fuldedrag.

En lækker lille middag, en ulempe var dog at vi kun var to par i restauranten, kunne godt havde ønsket mig lille flere gæster, det havde givet lidt mere stemning. Så vi skal klart prøve Pondus igen, for at prøve flere af deres retter og forhåbentlig flere gæster, lidt tidligere på aftenen.


Billederne er ikke de bedste, er taget med min smartphone og jeg er endnu ikke helt hjemme i det med at sidde og tage billeder af maden mm.

4 kommentarer:

  1. Det ser virkelig også lækkert ud!
    Tak for anmeldelsen, vil jeg have i tankerne til mit næste besøg i Århus!

    Anne Cathrine
    www.annecathrinebro.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser ikke bare lækkert ud, det smagte også virkelig lækkert. Bestemt et besøg værd!

      Lena

      Slet
  2. Nøj, det ser altså bare godt ud det hele.

    - Anne

    SvarSlet