søndag den 12. januar 2014

Ølandsbrød med surdej

 Ølandshvedebrød

Dejen æltes, den er meget elastisk

Jeg bagte dette brød nytårs aften, det blev et rigtig lækkert brød. 

Jeg har før bagt et Meyer ølandshvede brød, dette brød er inspireret af en anden Meyer opskrift, ølandshvedebrødet hævet på æbler. Jeg valgte at skifte æblesurdejen ud med min egen surdej. 
Jeg valgte at piske dejen til dette brød, i min røremaskine. Jeg har flere gange æltet dej med ølandshvede i hånden og det har givet rigtig fine brød og boller. Men denne gang ville jeg virkelig have gennem æltet ølandshveden. 

Ølandsbrød med surdej
2 mindre brød

4 1/2 dl vand
1 dl surdej
1 ært gær
600 g ølandshvedemel
10 g salt

Dag 1
Bland vand, surdej og gær i en skål, hold cirka en dl vand tilbage. Tilsæt mel og salt, og pisk dejen sammen, start ved lav hastighed. Resten af vandet tilsættes undervejs. Pisk dejen i omkring 15 minutter og lav glutenprøven, for at se om dejen er æltet nok. 
Hæld dejen i en skål smurt med olie sæt låg på skålen og sættes på køl i 15-22 timer.

Dag 2
Tag dejen ud af køleskabet og lad den stå på køkkenbordet 1-2 timer og akklimatisere.
Jeg valgte at hælde dejen ud på et meldrysset bord og forsigtig dele dejen i to. Jeg hældte de to brød i hver sin oliesmurte bøtte og lod dem efterhæve i en timestid.

Sæt bagestenen i ovnen og tænd på 250 grader, lad ovnen varme godt op, så selve stenen også når at blive rigtig varm.
Jeg hældte forsigtigt de to brød ud på stenen og bagte dem i omkring 20-25 minutter.

Note: Det gav et super lækkert brød, som jeg er ret stolt af. Brødet havde en meget luftig krumme, med rimelig store huller og en lækker fugtighed. 
Meyer lader sine brød efterhæve på en meldrysset bagspade, jeg turde ikke tage chancen og satse på at brødene gerne ville slippe spaden, når de skulle i ovnen. Og vi skulle jo helst have lækkert og vellykket brød til nytårsmenuen.   
Jeg bruger en lille ært gær i dejen, da jeg ikke helt stoler på at surdejen kan klare opgaven. Jeg har forsøgt at bage udelukkende med surdej, men endnu ikke fået det til at fungere. Der skal noget rigtig frisk mel til og en boblende surdej.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar