søndag den 19. januar 2014

Knækbrød

knækbrød 

knækbrød's dejen

knækbrød's dejen klar til udrulning

En bunke knækbrød

Hjemmelavet knækbrød smager super godt, også kan jeg bage det, med lige de frø, jeg bedst kan lide. Det er nemt lige at røre sammen, rulle ud og bage, også har du et skønt hverdags knækbrød. 
Jeg har flere gange bagt knækbrødet og givet til min mormor og andre i min familie. Her har jeg valgt at stikke dem ud, med en rund udstikker. 
Inden jeg blev ejer af en rullepind, brugte jeg en vinflaske, til at rulle knækbrødet ud, det fungere ganske glimrende.
Jeg har denne gang prøvet at tilsætte kanel til knækbrødet, men synes ikke det smager meget af kanel, måske skal der mere i.
Jeg kan ikke huske hvor jeg har fundet denne opskrift på knækbrød, har haft den i ret mange år og dette er min egen version.

Knækbrød

7,5 dl flager og frø
2 dl mel
1,75 dl vand, måske en smule mere
1 dl olie
1 tsk bagepulver
1 tsk salt

evt 1 tsk kanel eller andet krydderi

Flager, frø, mel, bagepulver, salt og krydderi blandes sammen i en skål. 
Tilsæt vand og olie og rør det sammen til en jævn dej.
Dejen deles i to portioner og rul dem ud mellem to stykker bagepapir, tag det øverste lag af og skær dem med en kniv, i ønsket størrelse. Du kan også vælge at stikke dejen ud med en udstikker, det tager dog længere tid.
Drys evt med lidt ekstra frø, f.eks. sesam eller hørfrø.
Bages ved 200 grader i 10-20 minutter, de skal være gyldne og sprøde.
Hvis dine knækbrød ikker sprøde, når de er kølet af, kan de bages i en varm, til de er sprøde.

Note:
Du kan bruge, havregryn, sesamfrø, hørfrø, soliskkekerner, græskarkerner mm. 
Den oprindelige opskrift siger 1 dl af hver. Jeg plejer at bruge det jeg har og hvad jeg bedst kan lide. 

I den oprindelige opskrift bruger de 5 dl frø og 3 1/2 dl mel. Jeg kan godt lide min version med mange frø, man kan prøve sig frem og finde sin favorit.

Du kan vælge den mel du vil, det smager godt med rug, men giver et mere groft knækbrød.

Knækbrød fint stukket ud

Ingen kommentarer:

Send en kommentar