søndag den 19. januar 2014

Scones



Jeg har fundet denne lækre scones opskrift hos dronninge mad. Jeg bagte dem første gang en aften  vi havde lyst til noget lækkert, jeg bagte dem lynhurtigt, jeg havde lige en halv time inden en film, vi gerne ville se startede. De er super hurtige og nemme at bage og smager rigtig lækkert. 
Vi har sjældent kærnemælk i køleskabet, derfor har jeg flere gange udskiftet kærne mælk med halv yoghurt eller andet surmælksprodukt og halv mælk. Det fungere rigtig fint.  
Jeg bagte disse til morgenmad, i sidste weekend, hurtig og virkelig luksus morgenmad. Jeg undlod flormelisen og det fungerede rigtig fint, så det kan man sagtens, også kan de også spises til salte ting.

Scones
8 stk

145 g hvedemel
22 g flormelis, evt
1 tsk bagepulver
50 g smør, knap
1 dl kærnemælk, knap, eller 1/2 yoghurt og 1/2 mælk
en lille bitte smule salt

Tænd ovnen på 225 grader.
Skær smørret i tern og put på køl igen.
Bland hvedemel, salt, bagepulver og  evt flormelis.
Smuldre det kolde smør i melet med fingrene, til en krummet-konsistens opnås.
Tilsæt kærnemælk og saml dejen hurtigt, du må ikke  ælte dejen, den skal kun lige samles.
Form dejen til en pølse, ved at trykke forsigtigt sammen med hænderne. Skær den ud i 8 stykker (cirka 2 cm i tykkelsen). Læg dem på en bageplade, med bagepapir. 
Bages i 8 minutter, til de er gyldne og sprøde. 
Smager fantastisk nybagte fra ovnen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar