søndag den 26. januar 2014

Nemt rugbrød

 Nemt rugbrød

 Nemt rugbrød

Fredag aften, ret sent, kom jeg i tanke om, at vi ikke havde mere rugbrød og heller ikke mere hjemmebagt i fryseren. Øv for hvis jeg skulle i gang med surdejsrugbrød, ville det først være færdig søndag.
Jeg tænkte det må være muligt at bage et hurtigt og velsmagende rugbrød. 
Jeg søgte efter “hurtigt rugbrød”, og vups kom Siges mad, op med en god en, se her
Jeg har ændret lidt i opskrift og lavet den til en koldhævet version, da det passede mig at kunne bage det næste morgen, efter mine morgenboller. 
Jeg har valgt at kalde mit rugbrød "nemt rugbrød" i stedet, da det jo ikke er specielt hurtigt, men passer sig selv det meste af tiden. Det kan sagtens røres sammen om morgen og bages efter arbejde.

Nemt rugbrød
1 rugbrød

20 g gær
1,6 dl hvidtøl
4 dl vand
425 g blandede kerner, gryn og frø (150 g rugkerner, 50 g sesam, 100 g hørfrø,125 g 5-korns blanding)
1 1/2 spk honning
1 spsk maltmel
1 spsk salt 
150 g rugmel
150 g hvedemel

Rør gæren ud i vandet, tilsæt øllet og honningen. Kom maltmel, salt, kerner og frø i og rør godt rundt. Tilsæt hvede- og rugmel og rør det sammen. Dejen dækkes løst til og lad det stå på køkkenbordet en times tid. Sæt låg på skålen og kom dejen i køleskabet natten over eller imens du er på arbejde. 
Dejen tages ud af køleskabet, fordel dejen i en rugbrødsform og lad den hæve tildækket en times tid på køkkenbordet.
Fugtig dine fingre med vand og fugt oversiden af brødet.Bages ved 180 grader, uden varmluft, i 85 minutter. 
Efter 60 minutter kan du vælge at vende brødet ud af formen og bage det færdigt. 

Note: Velsmagende rugbrød, med fugtig kerne og lækker sprødhed i skorpen.
Du kan nemt bage dobbelt portion, jeg havde bare ikke plads i frysren.
Du kan som Signes mad, skrue gær mængden op, til en pakke gær. Lad dejen hæve en time, fordel dejen i formen og lad den hæve en time mere. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar