søndag den 12. januar 2014

Østers med lun peberfrugt-dressing




Vi startede weekenden med et par østers hver. Jeg var hos fiskehandleren for at købe fisk til fiske-lasagne og fiskefrikadeller, til fryseren. jeg fik et spontant indfald og spurgte om de havde nogen østers, de havde lige fire, dem snuppede jeg. Min kæreste blev lidt overrasket da jeg kom hjem med dem, det havde han ikke lige ventet, at jeg selv fandt på.
Ret lækkert, jeg er endnu ikke så erfaren at jeg skal have mere end et par stykker, og de skal gerne serveres med en dressing eller lidt tilbehør. 
Det blev en lidt alternativ fredags middag, men ret lækker, når det kom til stykket. Efter østers'ene spiste vi fiske-lasagne. Til dessert fik vi brownie med peanuts og appelsin både til. Vi fandt en rød creament i skabet som vi nød til fiskeretterne, den var ret lækker.

Østers med lun peberfrugt-dressing

1 1/2 rød snackpeber
Hindbær rødvinseddike, eller anden god eddike
Sukker

Skyl peberen og skær den i meget fine tern.  Put peber, eddike, så det lige dækker, og 1 spsk sukker i en gryde og kog det op. Smag  til og tilsæt mere eddike eller sukker for den rette balance.

Østersene åbnes. Det er en god ide at holde østers’en i et klæde og ned mod et skærebræt, så skal du forsigtig lirke din østers kniv ind i bag enden af østers’en  og med den rette teknik åbnes østers’en. Den skal løsnes fra både top og bund, pas på at du ikke kommer tl at “punktere” selve østers’en.

Den lune peberfrugt-dressing lægges på østers’ene lige før servering.

Note: Jeg har endnu ikke helt luret den rette teknik, så er det godt min kæreste har. Det er garanteret muligt at finde gode forklaringer og videoer på nettet.

Vores ene østers var ikke helt god, så den kasserede vi. Det er vigtig at være meget opmærksom når man har med muslinger og skaldyr at gøre, lad tvivlen komme der selv til gode, ved at kassere ved mindste tvivl. 

Du kan bruges peberfrugt-dressingen til andre muslinger og fisk. Ellers tænker jeg det er godt med avocado og rugbrød, det skal afprøves i morgen til frokost.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar