søndag den 2. februar 2014

Havre klatkager

 Havre klatkage med jordbærsyltetøj og skyr

 Dejen, klar til bagning

 Klatkagerne steges

En dag jeg lavede havregrød til morgenmad, kom jeg til at tænke på. At man da måtte kunne lave klatkager med havregrød, istedet for risengrød. Det er i hvert fald nemmere at lave en portion havregrød end lige at koge risengrød. Det er en ide der har ligget og luret i baghovedet, i et stykke tid, indtil den rette anledning kom. 
Jeg bagte dem til dessert i går aftes, de smager virkelig godt. Jeg ved godt at de ikke er sunde, men de har noget mere guf i end almindelige pandekager.

De skal klart laves igen, måske vil jeg udvikle lidt på opskriften. 
Tænker at de vil være lækre til morgenmad med banan, æble eller lige den frugt du bedst kan lide og en klat skyr. 

Havre klatkager
18 stk

456 g havregrød (2 dl havregryn,4 dl mælk og 1 nip salt)
2 æg
3 spsk mel
1/2 tsk vanilje pasta, Heilala Vanilia
smør, til stegning
1 spsk sukker, måske

Rør eller pisk havregrøden med æggene, et af gangen. Tilsæt vanilje pastaen, melet og måske sukkeret. Rør/pisk dejen godt sammen.
Steg klatkagerne i smør, på en varm pande. 1 spsk pr klatkage, dejen skal evt flades lidt ud med skeen.

Vi spiste dem med krydret jordbærsyltetøj, rørsukker og skyr.

Note: Virkelig lækre klatkager, sprøde uden på og bløde inden i. 
Jeg brugte min bamixer, til at piske dejen sammen med, da grøden havde sat sig, efter en tur i køleskabet. Det gjorde at nogle af grynene blev slået i stykker og det blev en meget homogen dej.

Hvis du ikke har vaniljepasta, kan du bruge en vanilje stang eller vanilje sukker. 

Jeg tænker at næste gang jeg laver dem, er det med en ret havregrød, når jeg har lidt tilbage eller har lavet lidt ekstra og så bare tilpasse opskriften, til den mængde havregrød jeg har.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar