lørdag den 15. februar 2014

Småretter

Småretter

Kold bøf i skiver, fra den anden aften

Røget torske rogn

Bagte peberfrugter, opskriften kommer senere

Smørdampet porre, se opskriften længere nede

Kolde sellerifritter, dryppet med citron

Mayonnaise, se opskrift længere nede

Gedeost og Blue Viking, som dagen før

Vi havde flere rester, der skulle være en del af vores aftensmad. Jeg kom frem til, at jeg ville lave flere små retter.  Det blev til bagte peberfrugter, kold bøf i skiver, kolde sellerifritter, røget torske rogn, mayo og  grøn olie, til at dyppe i. Samt lidt ost og et godt brød fra vores bager.

Smørdampet porre

2-3 porre
1 klat smør
1-2 dl hønsefond
1-2 tsk lys eddike

Rens og vask porrene godt, skær dem i stykker på omkring 10 cm. Varm gryden op, put en lille klat smør i gryden og brun stille og roligt porrene på alle sider. Tilsæt fonden og en klat smør, læg låg på, lad dem simre til de er møre.

Note: Jeg brugte en lille rest af vintersuppen, vi fik dagen før. Jeg tilsatte derfor ikke eddike, da suppe i forvejen havde en smule syre.

Mayonnaise
Jeg plejer at være en rimelig habil mayonnaise pisker, men åbenbart ikke lige den dag.
Først afprøvede jeg mine foodprocessor del til bamixeren, men mængden var åbenbart ikke stor nok, til at tingene blev ordentlig blandet. 
Jeg fandt et ekstra æg frem og slog det ud i en skål, i med lidt sennep og eddike, jeg begyndte langsomt at piske den skilte massen ind i ægget, nu med håndmixeren. 
Men det skilte sørme igen, her overtog min kæreste så mayonnaise piskningen, da det åbenbart ikke lige var min dag til det. 
Jeg har efterfølgende set hos Kvalimand, at han laver mayonnaise i et syltetøjs glas med en stavblender. Han kommer det hele i glasset og blender og vupti er der mayo, det skal jeg klart prøve.

Opskrift

2 æg
1/2 tsk eddike
1/2 tsk sennep
3-4 dl olie, smagsneutral
salt

Temperer æggene, så de ikke er køleskabskolde. Slå æggene ud i en skål og tilsæt, sennep og eddike.
Pisk æggene sammen og dryp meget langsomt olien i, under piskning. Efterhånden kan du lade olien løbe i en tynd stråle ned i massen. 
Når mayonnaisen har den rette konsistens smages den til, måske skal den have lidt mere syre.
Hvis du gerne vil have en lidt tyndere og luftig mayo, kan du piske en lille smule vand i.

Note: Husk at lave din mayo selv, det er så nemt, for det meste, og smager så meget bedre. Det er vigtig at den  den får nok syre, så den ikke bliver for fad i smagen.
Det kan være i en god ide at have et ekstra æg og olie, hvis det skulle gå galt, ligesom det gjorde for mig.

 Skilt mayonnaise 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar