søndag den 23. februar 2014

Hurtigt brød


Dette brød er inspireret af opskriften ´farmors grahamsbrød´ der stammer fra min oldemor og som min mor har moderniseret lidt. Dog havde jeg ingen grahamsmel, så brugt rugmel, ølandshvede og hvedemel.  
Jeg havde tænkt at brødet måske skulle hæve en smule længere med øko gær, da det nogen gange er lidt langsommere til at komme i gang. Men brødet hævede hurtigt og meget op, så de må man selv lige vurdere.

Hurtigt brød
1 brød

25 g gær, øko
2,5 dl mælk eller surmælksprodukt
1 dl vand
2 spsk surdej, evt
1 tsk salt
150 g rugmel
62 g ølandhvedemel
250 g hvedemel

Vand og mælk lunes og hældes over den smuldrede gær og evt. surdejen. Mel og salt røres i - nemmest med håndmixerens æltekroge eller røremaskine.
Dejen fordeles i en form, skal hæve lunt i en time.
Brødet sættes i en 100 grader varm ovn og der skrues op til 200 grader og det bages i en time. 
Brødene tages ud af formen og står 5-10 minutter i den slukkede ovn.

Note: Brødet har en lækker sprød skorpe, og det holder sig frisk længe. Du kan sagtens bage to brød, nu du er i gang. Jeg havde bare ikke plads til brød nummer to i fryseren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar