tirsdag den 25. februar 2014

Svampe tærte med gedeost

 Den færdige svampetærte

Tærte er klar til at skulle i ovnen

Tærte og rødkålssalat

Jeg har fundet inspiration til denne tærte i Gordon Ramsay´s bog ´Fastfood med god samvittighed`, som jeg har lånt på biblioteket.
Hans version er med pesto og tomat, jeg havde lige besluttet, at vi skulle have rødkålssalat med pesto til, så vi skulle have noget andet fyld. Det blev til champignon og gedeost, tærten blev virkelig god. 

Jeg bruger ofte kogebøger til inspiration, jeg bladre dem igennem for gode ideer. Det er ikke så ofte jeg dissideret følger en opskrift, men jeg finder ofte ideer til en bestemt grønsag eller dele af opskriften.

Ramsay kommer med et ret smart tip, med at ridse rundt i kanten af butterdejen. Så kan kanten hæve lige op, uden at være ved at skubbe fylde af bunden, ved at forsøge at hæve op.

Jeg forsøgte at lave en fint mønster med gedeosten, på trods af omhyggelighed glemte jeg åbenbart et sted. 

Svampe tærte med gedeost
1 tærte 

1/5 karton hakket tomat, 500 g i kartonen
250 g champignon
timian
1 rullegedeost
Butterdej, jeg købte fersk - der endda var rullet ud
1 æg

Tænd ovnen på 220 grader.
Rens champignonerne og skær dem i skiver. Varm en pande med olie op og svits champignonerne, 
smag til med timian, salt og peber.

Læg butterdejen på en bagepapirs beklædt bageplade, ris en kant cirka 1 centimer, hele vejen rundt, pas på du ikke skære igennem. Pensl kanten med et sammenpisket æg.
Hæld tomat ud over og smør det ud, drys med salt og peber. 
Fordel champignonerne og læg skiver af gedeost øverst.

Bag tærten i ovnen i 20 minutter, til kanten er gylden og fyldet er bagt, skru evt lidt ned undervejs.

Jeg serverede tærten med rødkålssalat med pesto, se opskrift her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar