mandag den 24. februar 2014

Æble crumble

Æble crumble med vanilje skyr

Den bagte æble crumblen

Æblerne skrælles og  skæres

En lækker æble crumble bagt og nydt en hyggelig lørdag aften. Jeg synes at kombinationen af den sprøde crumble og de bløde æbler er ret god. 
Æblerne blev skrællet og skåret i selskab med Tim Christensen, Volume 1, Acoustic Covers. Ikke dårligt, 
hvis jeg skal sige det.
Crumblen blev lavet på slump, men jeg har skrevet mængderne ned.

Æble crumble 

100 g blødt smør
85 g havregryn
25 g kokos
40 g brun farin

3-4 æbler

2 dl skyr
1/2-1 tsk vanilje paste, eller 1/2 vaniljestang
flormelis

Tænd ovnen på 180 grader.
Skær smørret i tern og put i en skål, sammen med havregryn, kokos og brun farin. 
Saml det med hænderne. 
Vaks og skræl æblerne og skær dem i både og derefter stykker. Fordel æblestykkerne i et fad, drys måske med en smule brun farin og fordel crumble-dejen over.
Bages i ovnen i 15-20 minutter, eller til den er gylden på toppen.

Rør skyren med med vaniljen og måske en smule flormelis.

Nyd æble crumblen lun med vanilje skyr.  

Note: Jeg samlede crumble-dejen et par timer før, da jeg ville servere kage nybagt bagt og lun. Men uden for meget arbejde lige inden. jeg satte crumle-dejen på køl, du skal bare huske at tage dejen ud lidt før, ellers er den meget hård. 
Du kan variere crumblen, med havd du lige har i skabene. Det fungere rigtig godt med kokos, gav en rigtig god smag. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar