søndag den 16. februar 2014

Cassoulet

Cassoulet

Udblødte pintobønner

Grønsager og kød svitses

Her er min version af cassoulet, måske ikke den mest fotogene ret, men nøj hvor smager det godt. Lækker og intens vinter ret. Det er vigtigt at huske at det er en ret der tager tid, så gå i gang i god tid.

Der skulle have været selleri i vores ret, men desværre var det dårligt, og vi havde lige købt det dagen inden. Jeg valgte derfor at køre hen i Superbrugsen og få det byttet, super service og fik en god plade chokolade som undskylding. Desværre så alle øko sellerierne lidt  triste ud, derfor endte det med persillerødder.

Det er vigtig at huske at lægge bønnerne i blød dagen før. Dette gør at jeg ikke får brugt bønner helt så ofte, som jeg gerne ville, da jeg ofte på dagen finder ud af, at jeg har lyst til en ret med bønner. 
Et smart trick kan være, at bløde en stor portion bønner op, når du alligevel er i gang. Fordele dem i passende portioner og så i fryseren med dem, lige til at tage op og bruge. Vi har nu både pinto- og smørbønner i fryseren. Plus en  portion cassoulet til to, og jeg satser på at den er endnu mere intens og cremet når vi skal have den.

Cassoulet
4 personer

160 g tørret pinto bønner
140 g tørret smørbønner
1 løg
4 fed hvidløg
2 persillerødder/selleri
1 gulerod
200 g bacon, et stykke
1/2 chorizo
1 brik hakket tomat, 500 g 
1/2 d. tomtpure, af de små
1 slat rødvin (2-3 dl)
1/2 l kraftig fond, kylling
1 kvist Rosmarin
1 tsk stærk paprika

Dagen før lægges bønnerne i blød.

Vask, skræl og skær løg, persillerødder og gulerod i tern, hak hvidløget fint. Baconet skæres tykke skiver og derefter i lidt grove stykker. Chorizoen skæres i grove tern.
Varm en gryde op og svits grønsagerne, efter lidt tid tilsættes bacon, chorizo, paprika og tomatpure, og lad det brune godt.
Tilsæt en slat rødvin og lad det koge lidt, derefter hælder du de hakkede tomater, rosmarin og fonden på. Måske skal der også tilsættes lidt vand undervejs.

Lad retten simre under låg i 1 1/2- 2 timer, til bønnerne er møre.  

Note: Du må lige vurdere hvor meget din paprika smager af og hvor meget du skal putte i. 
Oprindeligt stammer Cassoulet fra Languedoc regionen, i frankring og her består den af confiterede andelår, pølser og hvidebønner.


Chokolade som undskylding

Ingen kommentarer:

Send en kommentar