mandag den 24. februar 2014

Vinter pesto


Jeg havde lyst til at lave en grøn pesto, men synes ikke rigtig udbuddet af persille eller basilikum var interessant og egentlig var det jo heller ikke rigtig sæson.
Piskeriset lagde netop en opskrift op på grønkålspesto. Hvorfor havde jeg ikke tænkt på det, 
ret genialt tænkt. Ret klogt at bruge en grønsag der absolute er i sæson, det måtte jeg prøve. 
Jeg brugte pestoen til at lave rødkålssalat og vi har brugt den på rugbrød, sammen med pålæg.

Vinter pesto
1 glas, + lidt

40 g parmasan
100 g hasselnødder
120 g grønkål
Olie, jeg brugte oliven
Citron
Salt

Skær parmasanen i stykker og put i foodproccesoren sammen med hasselnødderne. Blend dem til en ret grov masse, tilsæt grønkål, måske i flere omgange. Blend til ønskede konsistens, der skal nok tilsættes lidt olie undervejs. Smag til med salt og måske lidt citron.

Note: Lækker pesto, med en mere grov konsistens og fylde. Pestoen har en bitterhed, så den ha brug for lidt modspil. 
Jeg brugte hasselnødder, du kan bruge de nødder du bedst kan lide.

Rødkålssalat med pesto, serveret med svampe tærte med gedeost
Opskriften kommer i næste indlæg

2 kommentarer:

  1. Uhm, det ser lækkert ud, elsker når der stadig er lidt struktur i pestoen!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak!
      Så tror jeg pesto med grønkål vil falde i din smag.

      Lena

      Slet