søndag den 29. september 2013

Æblesmør


Æblesmør

Æblesmassen efetr den er sigtet

Den færdig kogte æblesmør

Jeg fik lyst til at prøve at lave æblesmør, jeg har prøvet en gang før, hvor jeg ikke havde tålmodighed nok, så den blev ikke mørk og karamelliseret. 
Jeg tog udgangspunkt i Valdemaros opskrift på æblesmør. Jeg havde nogle kernehus fra jeg lavede æblegrød dagen før, dem tilsatte jeg. Her er min version.

Æblesmør
2 glas

7 æbler
5 kernehuse (brug istedet et par æbler ekstra)
4 dl vand
1 dl sukker
1 stjerneanis
2 kanelstænger
5 kardemommekapsler
1 nellike

Vask og skær æblerne i grove tern, kernehus og skræl skal med i gryden. 
Kog æblerne sammen med vand, stjerneanis, kanelstænger, kardemomme, nellike og halvdelen af sukret til en udkogt grød. 
Hele massen passeres igennem en sigte, jeg gav det en tur med bamixeren først, så synes jeg er er nemmere at håndtere. Det tager lidt tid og der skal bruges lidt kræfter. 
Kom æblemosen i en gryde og tilsæt resten af sukret, her kan evt tilsættes lidt ekstra krydderi. 
Kog massen ved middelsvag varme. Det skal simre lige så stille og må gerne boble en smule, men ikke koge. Du skal røre jævnligt i gryden, det må ikke sætte sig fast. Det skal koges i cirka 1 1/2- 2 timer, til æblemassen karamellisere og bliver mørk og tyk. 

Note: Tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed. Det er klart ventetiden værd og det er ret interessant at følge karmelliseringen. Uhm smager godt, jeg skal i hvertfald prøve at putte det oven på skyr og er sikker på at det smager godt på pandekager.  


Æblesmør

Ingen kommentarer:

Send en kommentar