tirsdag den 10. september 2013

Syltede figner

Min mors syltede figner

Her kommer min mors opskrift på syltede figner. De smager så lækkert og helt enkelt. Den minder mig om en ferie på Korsika, hvor vi fik en skøn figenmarmelade til morgenmad.  

Syltede figner

Figner
Rørsukker
Spiritus/ atamon

Vask og tør fignerne, skær stilken af og skær fignerne i mindre stykker og kom dem i den gryde du vil koge dem i. Hæld lidt mere end halv mængde sukker i forhold til figner over (jeg bruger lys rørsukker) og læg låg på. Lad fignerne stå i køkkenet til næste dag.
Pres citron over fignerne, ca. en pr. kilo og tænd under gryden på meget lav varme, lad den varme op stille og roligt til fignerne begynder at boble svagt, skru lidt ned og rør med mellemrum i gryden. Fignerne skal koge meget stille i en times tid. 
Mens fignerne koger gør du glas rene, jeg skyller dem bagefter i en sjat spiritus (men du kan også bruge atamon).
Hæld fignerne i en sigte og fordel dem i de rene glas. Saften koges ind og hældes i glassene, som lukkes til med det samme, når de er kølet af gemmer jeg dem i køleskabet i mindst et par måneder, til de er klar til at nyde sammen med god gedeost. De bliver kun bedre med tiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar