tirsdag den 5. november 2013

Cantucci


 Cantucci

 Cantucci

Jeg fandt på, at jeg ville give min far hjemmebagte Cantucci i fødselsdagsgave. Jeg søgte lidt rundt på nettet, i Sølvskeen og andre kogebøger, for at finde en god opksrift. I Claus Meyers “Meyers kager” fandt jeg en opskrift på Tekager med tørrede bær, altså hans og en mere nordisk version af Cantucci. Først ville jeg lave den traditionelle version med mandler. Jeg fik dog lyst til at eksperimentere lidt, og fandt på at prøve med hasselnød, figen og dadler. 

Cantucci
Cirka 60 stk

250 g hvedemel
250 g rørsukker
2 tsk bagepulver
2 økologiske citroner, skallen revet
3 æg

1. halvdel
200 g mandler med skal

2. halvdel
50 g hasselnødder
75 g groft hakket dadler
75 g groft hakket figner

Tænd ovnen på 180 grader varmluft. 
Bland hvedemel, bagepulver, citronskal og sukker i en skål, tilsæt æggene en af gangen, og saml dejen til den er homogen. 
Her delte jeg dejen i to, da jeg ville lave to slags. I den ene tilsatte jeg mandler. i den anden halvdel tilsatte jeg hasselnødder, dadler og figner. 
Del hver portion i 2 og form en lang pølse med en diameter på cirka 3 cm, min dej var ret klistret, men dog til at forme, med besvær.
Læg to pølser på hver bageplade, så der er god afstand imellem. tryk pølserne let flade og bag dem i cirka 25 minutter eller til de er gyldenbrune.

Tag pølserne ud af ovnen og lad dem stå på bagepladen i 10 minutter. Skær dem på skrå, i cirka 2 cm bredde snitter, med en savtakket kniv. Læg snitter på bagepladen og bag dem igen i 8 minutter, vend kagerne og bag dem i cirka 10 minutter eller til de er sprøde, tørre og gyldne. 

Opbevares i en tætsluttet dåse, så kan de holde flere måneder.

Note: Meyer skriver at man skal rulle dejen til en pølse, det kunne jeg ikke med min dej, den var for klistret, men slutresultatet var godt.
Jeg kan godt lide cantucci varianten med hasselnød, daddel og figen, de bliver ikke så sprøde som dem med mandel, men er lækre og lidt seje og samtidig sprøde. Det er godt med hasselnødden, så det ikke bliver for blødt.
Cantucci med mandel blev rigtig sprøde og knassende, de har den rigtige gode smag, hvis man kan sige sådan.
Meyer foreslår i sin opskrift at man kan tilsætte tørret; solbær, blåbær, kirsebær eller trænebær og mandler, hasselnødder eller usaltede pistaciekerner.  

Opskriften er fundet på side 215 i Meyers kager,  skrevet af Claus Meyer, men er skrevet i min version.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar