søndag den 24. november 2013

Æbleskiver



Jeg bagte æbleskiver, vi kunne spise til det sidste afsnit af broen. Selvom æbleskiver umiddelbart høre til julen, så forbinder jeg dem med kulde, mørke, vinter og hygge. 
Sidste år lærte jeg et smart trick fra piskeriset’s blog, til hvordan jeg kunne få æbleskiverne runde og flotte.
Jeg har min egentlig ret gode æbleskivepande, købt til 15 kroner i en genbrugsbutik. Jeg synes det var lidt dyrt at skulle købe en ny æbleskivepande, der skulle bruges så forholdsvis sjældent. Men havde ikke forventet at finde en til 15 kroner.
Jeg valgte at bage Lone Landmands super lækre opskrift på æbleskiver.

Æbleskiver
47 æbleskiver

1 dl fløde
3 dl kærnemælk
50 g smeltet smør, samt smør til bagningen
1 citron, fint revet skal
3 æg, delt i blommer og hvider
250 g mel
150 g sukker
1/6 tsk vanillepasta,  eller 2 tsk vaniljesukker
2 drej på krydderikværnen kardemomme
½ tsk bagepulver
½ tsk natron

Svesker, til fyld

Sæt smørret over at smelte, lige så stille.
Bland vaniljepasten med lidt sukker og bland det med mel, sukker, bagepulver og natron i en skål.
Hæld fløde, kærnemælk, smeltet smør, citronskal og æggeblommer i en skål og pisk tingene sammen.
Vend mel-blandingen i det våde.
Sæt æbleskivepanden til at varme op på komfuret.
Pisk æggehviderne stive, i en anden skål. Vend dem forsigtigt i dejen, sørg for at holde dejen luftigt.
Smelt en lille klat smør i hver hul i æbleskivepanden.
Fyld dej i hullerne, næsten til kanten.
Når dejen har dannet en skorpe, med gyldne aftegninger, skal den vendes så den står lodret op.
Det er her du kan lægge et lille stykke sveske i æbleskiven.
Når dejen har dannet lidt skorpe igen, skal den åbne bagte skorpe vendes ned i  bunden og “smelte” sammen med den anden side og det stadig flydende midte. Se piskeriset’s forklaring.

Note: Lækre luftige æbleskiver, der smager super godt.
Vi nød dem med hjemmelavet æblesmør og jordbærsyltetøj, samt rørsukker og flormelis.
Lone putter et fint revet Belle de boskop i, det tror jeg at jeg vil prøve næste gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar