søndag den 3. november 2013

Hybenmarmelade


Hybenmarmelade

Hyben

Hybenmarmelade

Min søster bor tæt på stranden og der er mange hybenbuske, jeg spurgte hende flere gange slut august, start september om hybene snart var klar. Hun blev ved at sige snart, til min fødselsdag, midt i september fik jeg et glas hybenmarmelade, uhm virkelig lækkert. Slut september besluttede jeg mig for selv at ville lave et par glas hyben marmelade.
Jo mere modne og mørke hybene er jo mere smag, men jo sværere er de også at rense.

Hybenmarmelade
1 glas og en smule

1,4 kg hyben, 750 g rensede hyben
1/2 dl vand
300-400 g  sukker

Sæt en god film på, og sæt dig godt til rette med to skåle, en kniv og hybene. Så er det bare at gå i gang med at rense.
Put hybene i en gryde sammen med vandet og sukret og tænd på lavt blus. Lad det stå og småsimre ind til det er har den konsistens du ønsker.

Note: Smager bare af hyben, lækker koncentreret og intens smag. Jeg kan godt lide at hybene er kogt godt ud og det er en tyk intens marmelade. Smager fantastisk på yoghurt eller skyr.

Hjemmebagt bolle med hybenmarmelade

Ingen kommentarer:

Send en kommentar