mandag den 29. juli 2013

Ølandshvede brød

Ølandshvede brød

Ølandshvede brød

Mit brød er kraftigt inspireret af Claus Meyers Ølandshvede brød, fra hans bageebog Meyers Bageri. 

Ølandshvede brød
1 stort brød

6 dl koldt vand
25 g surdej
5 g gær
600 g fuldkorns ølandshvede, jeg skiftede 100 g ud med hvede mel, da jeg løb tør
10 g salt

Du skal starte dagen før, du skal bruge brødet. 
Hæld vand, surdej og gær i en skål og rør det sammen. Tilsæt mel og salt. Dejen skal piskes rimelig længe så det er en god ide, at bruge en røremaskine. Dejen piskes først 3 minutter på lav hastighed og derefter cirka 15 minutter på højeste hastighed. Gluten prøven laves, for at se om dejen skal æltes lidt mere. 
Hæl den færdig æltede dej i en skål, dæk skålen med et låg eller film og stil køleskabet i 16-22 timer.

Tag dejen ud af køleskabet og lad den stå en times tid.
Sæt bagestenen i ovnen og varm den op til 250 grader. Lad ovnen varme 10-15 minutter efter at ovnen har nået 250 grader. Drys lidt mel på bagestenen og hæl dejen ud på.  Bag brødet i 20-25 minutter. Til det lyder hult, når du banker det i bunden, køles af på en rist.

Note: Har en god og saftig krumme og ølandshvedens lækre smag.
Passede rigtig godt til jomfruhummerne.
Mit brød fik ikke store flotte huller som Meyers. Måske fordi jeg ikke piskede det helt så længe som ham, men det bestod nogenlunde gluten-testen. Da det foregik lidt sent om aftenen. Måske fordi jeg næsten kun bruger fuldkorns mel. Eller fordi jeg brugte 100 g hvedemel. Jeg har dog før bagt det med 100% ølandshvede, uden de store huller.
Jeg sprang hævning på bagespaden over, da jeg var bange for at det ville flyde ud og være umuligt at flytte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar