tirsdag den 16. juli 2013

Hyldeblomstrester - marmelade og muffins


Hyldeblomst muffin
Sød og sur hyldeblomst marmelade 

Første gang jeg lavede hyldeblomstsaft, tænkte jeg over, at det var dumt, at smide hyldeblomstresterne ud. Jeg googlede mig frem til, at det kunnes bruges til marmelade.
Jeg fik lavet en rigtig lækker og speciel marmelade. I år fandt jeg på at lave hyldeblomst muffins. Jeg har valgt at bruge resterne fra eddike produktionen til at lave, det jeg kalder en sur marmelade.

Hyldeblomst muffins
18 stk

1 dl mælk
1,5 cremefraiche, jeg brugte 9%
200 g rørsukker
2 æg
200g mel
90g hyldeblomstresterne, mine var fra min sirupsproduktion
1 spsk bagepulver
1 citron, fintrevet skal og saft,

flormelis
citronsaft

Tænd ovnen på 190 grader. Pisk smør og sukker hvidt og luftigt, tilsæt æggene, et af gangen.
Blend hyldeblomstresterne, cremefraiche og mælk, til det er findelt. Bland det i dejen sammen med citronsaft og skal. Tilsæt mel og bland bagepulveret rundt i melet, inden du vender det hele rundt.
Dejen puttes i muffinsforme og bages i cirka 15 min.
Flormelis og citronsaft blandes til en glasur, smør glasuren på de afkølede muffins.

Note: De har en tydelig smag af hyldeblomst, en lidt speciel smag. Glasuren tilføre friskhed,
så den fade hyldeblomst smag forsvinder.

Sød hyldeblomst marmelade
Inspirationen er fundet her Skoven i skolen

500 g hyldeblomst rester fra saftproduktion
500g rørsukker (samme mængde som hyldeblomster)
1citron, bruges til at smage til

Blend hyldeblomst resterne, blomster, citronkød og –skal til en grov masse.
Vej massen og tilsæt samme mængde sukker. Kog marmeladen til du synes det har en fin konsistens og de små stilke er kogt lidt ud. Smag marmeladen til, jeg kan godt lide at den har lidt syrlighed.
Hældes på skoldede glas og opbevares på køl.

Note: Marmeladen har en speciel smag og konsistens. Den er lækker på pandekager eller til ost.

Sur hyldeblomstmarmelade
200 g hyldeblomstrester, fra eddike produktionen
200 g hyldeblomstrester, fra saft produktionen
2 citroner, grov hakket kød og fintrevet skal
2 spsk. hyldeblomsteddike
2-3 spsk. rørsukker

Blend alle hyldeblomstresterne til en grov masse. Kog massen, citron kød og skal, eddike og sukker sammen til passende konsistens. Smag til med citron og sukker.
Hældes på skoldede glas og opbevares på køl.

Note: Min sure marmelade er rimelig syrlig, så den passer til kød og andre salte retter.


2 kommentarer:

  1. Uh, har aldrig prøvet at få hyldeblomst i kage - men de ser bestemt fine ud (:

    - Anne

    SvarSlet
  2. De smagte rigtig lækkert, jeg var ret spændt på hvordan de blev. Men ret specielle.

    SvarSlet