mandag den 15. juli 2013

Hyldeblomst saft og sirup

Hyldeblomstsaften klar til at trække

Hyldeblomstsaft

Hyldeblomstsirup


Jeg har været lidt spændt på, hvor mange hyldetræer, jeg kunne finde i mit nye nærområde. Jeg har fundet et sted med rigtig mange, som ligger væk fra trafikforurening. Der har været mange blomster at plukke,så der kommer flere opskrifter i de næste indlæg.

Den hyldeblomstsaft opskrift jeg har brugt i flere år er forsvundet, så jeg har stykket en ny en sammen, ved at kigge hos Klidmoster, Signesmad og i Meyers kogebog Almanak.

Hyldeblomst Saft 
Portionen giver 5-6 liter

Hyldeblomster, en stor bæreposefuld
4 L vand
2,2 kg rørsukker
6 citroner
2 tsk citronsyre, evt.

Rens forsigtigt hyldeblomsterne for insekter og kryb. Undgå at skylle hyldeblomsterne, da meget af den gode smag sidder i pollen, som så forsvinder. Hvis du bagefter vil bruge blomsterne til marmelade, skal du være ekstra grundig ellers bliver saften sigtet. Klip de grove stilke af blomsterne, da de er bitre.

Klidmosters fantastiske råd til at undgå det bitre i citronen, skræl citronerne med en tyndskræller, gem skallen. Skær enderne af citronen og skær det hvide af citronen. Skær til sidst citronen i skiver. 
Kog vand og sukker op i en gryde, når den koger hældes den over hyldeblomsterne, citronskiverne og skallen. Det hele sættes på køl og skal trække i 3-5 dage.
Min stod på køl 5 dage. Saften sigtes gennem en fin si og hældes på plastflasker og fryses. En lille portion kan hældes på en skoldet flaske til brug med det samme. Saften har en holdbarhed på omkring 4 dage, efter åbning.

Note: En rigtig lækker saft, der smager meget rent af hyldeblomst. Den er til den søde side, men det kan justeres ved at komme citronskiver i når saften serveres.

Hyldeblomst Sirup
Jeg har fundet inspiration til min sirup hos Cute carbs.
Her er min version, giver cirka 2-3 dl sirup  

24 hyldeblomster
3 dl vand
3 dl rørsukker
1-2 citron, skal og kød, en citron gemmes til at smage til

Følg samme fremgangsmåde, som ved hyldeblomstsaften.
Den sigtede lage smages til med citronsaft og koges ind til sirupskonsistens. Det tager længere tid end man lige tror, hold øje med at den ikke får for meget. Hældes på en skoldet flaske og opbevares på køl.

Note: Siruppen smager virkelig godt, har en tydelig hyldeblomstsmag. der er velafbalanceret, så den ikke er hvinende sød. Tænker den må være god sammen med jordbær og hvor jeg ellers bruger honning.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar