lørdag den 27. juli 2013

Breadsticks

Breadsticks

Breadsticks

En aften fik jeg lyst til at bage, det skulle være noget lidt nemt. Jeg gik i gang med kigge i kogebøger, og i Skøn mad hver dag af Trine Hahnemann, fandt jeg en opskrift på bredsticks. Her er min version.

Breadsticks

180 g smør
300 g hvedemel                
1 æg
Lidt koldt vand
Blå birkes
Sesam

Det kolde smør smuldres ind i melet og saltet, når det ligner grove brødkrummer, tilsættes det kolde vand til at samle dejen. Ælt dejen godt igennem og sæt den på køl, i mindst en time.
Rul dejen ud på et let melet bord, fold den sammen og rul den ud igen, forsæt nogle gange. Dette gøres for at der dannes lag i dejens struktur.
Rulles ud til et stort rektangel, hvor bredden er omkring 20 centimeter.  Dejen pensles med pisket æg og drys med enten birkes eller sesam. Klap let på dejen for at få birkes og sesam til at hænge fast. Skær dejen i 1 cm brede strimler. Tag dej strimlen og vrid den så den bliver snoet, lægges på en bagepapir beklædt bageplade. Pensl med æg på fladerne uden birkes og sesam.
Sticks’ene bages ved 200 grader i 10-12 minutter, til de er gyldne, hold godt øje.

Note: Har en smørret smag, og er næsten butterdejsagtige i konsistens og smag. De er meget porøse og går nemt i stykker. Jeg synes at de smager godt, men det føles hurtig fedtet at spise dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar