søndag den 1. december 2013

Risengrød



I dag er det 1. december, vi kom hjem midt på eftermiddagen, efter at have været i sommerhus med kærestens familie. Vi skulle købe ind og tænkte, vi skal jo også lige have et kalenderlys. Tre butikker senere, måske ikke alligevel eller? 

Da jeg boede selv havde jeg et hvidt lys, jeg brugte som kalenderlys. Så var der ikke nogle tal, jeg aldrig nåede at få brændt ned, det synes jeg var en fin ide. Min kæreste har holdt på at der skal være tal på kalenderlyset. 

Nu ville jeg finde et “rigtigt” kalenderlys, jeg kørte afsted igen og fandt en butik med flere slags at vælge imellem, nu var det helt svært at vælge hvilket. Der var ingen af dem der var rigtig flotte. Jeg fandt et fint julet et, så må vi se om vi kan følge med, i at få det brændt ned.

I familie har vi en tradition for at spise risengrød 1. december, så det skulle vi have i dag. Denne opskrift har min mor altid brugt, så det er den jeg også bruger, når det er mig der laver risengrød.

Risengrød
2 personer

1 liter mælk
125 g grødris

Bring mælken i kog, tilsæt risene og lad det små simre, til grøden har den rette konsistens. Omkring en tre kvarter til time. Du skal røre i grøden hver 5-10 minut.

Note: I dag brugte vi sødmælk til grøden, jeg plejer at bruge minimælk. Grøden blev meget fyldig og cremet. Jeg synes nu at grøden på minimælk plejer at blive rigtig lækker. Så det at bruge sødmælk høre nok til de særlige lejligheder.

Køb en god kvalitet grødris, jeg har erfaring med at de billige koger uens, så nogen er færdige, mens andre stadig er hårde.

Rester kan bruges til klatkager, det tror jeg vores skal bruges til. Der plejer nu ellers aldrig at være rester.

Vi drak denne øl til risengrød, da jeg ikke er så vild med nisseøl. Det er en ret fredelig øl, der ikke gør så meget væsen af sig. Vi kan nok bedre lide en lidt mere fyldig juleøl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar