tirsdag den 10. december 2013

Verdens bedste pebernødder

Pebernødder

Pebernøddedejen 

Der rulles og skæres

Pebernødderne klar til ovnen

Denne opskrift er fundet hos Newyorkerbyheart, og er Pebernødder a la Lagkagehuset. 
Jeg fandt den for, en del år siden og har bagt dem lige siden. De er min første egen tradition omkring julesmåkager.  
I år er mine pebernødder bagt med helt frisk indkøbt kardemomme og kanel fra ASA krydderier, købt i torvehallerne. Det giver en rigtig lækker og full power på smagen. Smagen af pebernødder bliver længe i munden. Så er det rigtig december, da jeg var lille, spiste vi ofte lidt pebernødder, mens vi så julekalender. 

Verdens bedste pebernødder

250 g smør
250 g sukker
2 tsk. stødt ingefær
2 tsk. kanel
2 tsk. hvid peber
2 tsk. kardemomme
1 tsk. bagepulver
1 tsk. natron
1 dl piskefløde
500 g mel

Tænd ovnen på 175 grader, uden varmluft.
Smør og sukker piskes godt sammen. Piskefløden piskes forsigtigt i.
Bland krydderier, bagepulver og natron i melet, og rør det i dejen, så du får en sammenhængene dej. 
Rul dejen ud i pølser og skær dem i små stykker. De kan enten rulles til runde kugler eller sættes på pladen som de er.
Pebernødderne skal bages i cirka 8 minutter. Pas på at det ikke bliver for mørke i bunden.

Note:
Jeg har valgt at skrue temperaturen ned fra 200 til 175, for ellers har jeg problemer med at de bliver brændte i bunden.
Hvis pebernødder enten ikke er blevet bagt helt sprøde eller at de er blevet bløde, så bag dem i ovnen igen, til de er sprøde.
Jeg har valgt at bruge dobbelt op på krydderier, i forhold til newyorkers opskrift. Jeg kan godt lide dem godt krydrede og med masser af smag. 

Pebernødderne når de bare er rullet og skåret, også ret fine synes jeg

Pebernødderne når de er rullet til kugler




Ingen kommentarer:

Send en kommentar