tirsdag den 24. december 2013

Forlovelseskringler




Her kommer opskriften på forlovelseskringler, de stammer fra min fars farmor og har været bagt i hvert fald i 80 år. Det er ret længe. Disse kringler, sammen med mine forældres brunekager og mine egne pebernødder, er indbegrebet af jul for mig. Plus hygge, tid og nærvær. 

Kringlerne er lette, tørre og søde og smager også godt til et glas portvin, eller Perch´s julete.

Forlovelseskringler

350 g smør
500 g mel
30 g gær udrørt i lidt fløde (mælk)
tesukker (perlesukker)

Smørret skæres i tern og samles til en dej med mel og gærvæde. Dejen stilles i køleskabet mindst 2-4 dage, men den kan holde sig i flere uger.

Så kommer arbejdet for nu skal kringlerne laves, og det er et familiearbejde. Sæt pladen med det mindste hul (5 mm) på kødhakkemaskinen og kør dejen igennem, så du får strimler i metervis.
Strimlerne former du til små kringler, som vendes i tesukker, vær omhyggelig med at få sukkeret til at blive siddende.
Kagerne bages ved 200 grader i 7-8 minutter, til sukkeret lige netop begynder at tage farve, lige knækker over. 
Kringlerne køles helt af inden de pakkes i poser. 

Note: Lækre enkle småkager, de kræver en pænt stykke arbejde og en god tålmodighed. For det er et pille arbejde at lave disse små kringler, men hyggeligt når man er nogle stykker sammen. 
Kringlerne skal være bitte små, så er de bedst, omkring 2 centimeter. 

Opskriften er taget fra en kogebog mine forældre, min søster og jeg lavede i december 2000.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar