søndag den 22. december 2013

Honningkager

Honningkagerne

Honningkage med chokoladeovertræk

Honningkagedejen

Krydderierne

Jeg startede min honningkage fordej i agust-måned. Jeg fik et tip om at man kunne skifte en 1/3 dl af hvedemelet ud med rugmel. 
Jeg synes det er endt med at smage rigtig godt, de er seje i det og dejlig krydrede. Jeg har fået opskriften af en jeg kender og ved ikke hvor den stammer fra, her er min version.

Honningkager

Fordej
600 g Honning (opskriften lød på 500 g, prøv dig frem)
333 g hvedemel
166 g Rugmel, fint sigtet

Dej
10 g Potaske (opløst i 30 g. vand)
70 g Æggeblomme (ca tre blommer)
10 g Hjortetaksalt
2 g Allehånde
2 g Ingefær (1 lille tsk)
2 g Stjerneanis (2/3 tsk)
2 g Nellike (2/3 tsk)
6 g Kanel (2 tsk, plus lidt)
5 g Kardemomme (2 tsk, plus lidt)

Fordej
Honning, hvedemel og rugmel køres sammen. Stilles et køligt sted i mindst en måned.

Dej
Potaske opløses i vandet og blandes ned i fordejen, den kan godt være ret hård.
Æggeblommer kommes i og det hele blandes godt.
Hjortetaksalt og krydderier kommes i og dejen køres godt sammen, 10 min.
Dejen stilles på køl til dagen efter.
Rulles ud, mine blev cirka 1/2-1 cm og bages ved 170° til de er gyldne.
OBS. Pas på at de ikke bliver bagt for lidt!
Stilles på køl en 4-5 dage, mine stod i cirka 8 dage da de blev overtrukket med chokolade.
Jeg temperede chokolade ved at smelte 3/4 dele af chokolade og derefter hælde den sidste 1/4 del i og røre rundt til det er smeltet. Jeg tror at det fungerede okay, når jeg nu ikke ejer et termometer.

Note: Fordejen var meget hård, da jg havde tilsat, 500 g mel og 500g honning, så dejen fik 100 g
mere honning.
MIn fordej stod i et køkkenskab, da vi ikke rigtig har et køligt sted i vores lejlighed.
Jeg havde problemer med at få min fordej helt for delt ud i dejen, derfor er der også små hvide kugler i nogle af de færdige kager. 
Jeg har selv tilsat kardemomme i opskriften.

Jeg fandt denne omregning tabel, til hjælp til at udregne mængden af krydderierne, da min vægt ikke er præcis nok. Jeg brugte en kombi af vægt og tsk-måling.
Mine kager flød ud og blev ret flade, og har samme tykkelse, selvom jeg rullede nogen af dem tykkere ud. Men synes egentlig det er en fin tykkelse.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar