mandag den 9. juni 2014

Vandmelon salat og rødbede/speltkerne dunser

Vandmelon salat, rødbede/speltkerne dunser og nye kartofler

Vandmelon salat

Jeg så denne lækre vandmelon salat hos Klidmoster og var straks klar over, at den måtte jeg prøve. Jeg er ret vild med vandmelon salat, men synes, at det nogen gange, kan blive lidt for sødt. 
Det havde Klidmoster svaret på, melonens sødme skal have en del syre og du kan skabe balance 
i salaten med eddike. 
Jeg stegte rødbede dunser til, jeg lavede halvanden portion, så der var til fryseren og frokost. 
Vi havde nogle rødbeder, i grønsagsskuffen, som trængte til at blive brugt, og rødbede dunser er lige nøjagtig min yndlingsversion.  

Det er denne opskrift, jeg har været meget kraftig inpireret af. 

Vandmelon salat

1/4 - 1/2 vandmelon, efter størrelse
1/2 agurk
1/2 rødløg eller 3 forårsløg
Karse
70 g Feta 
Hyldebloms eddike
Oliven olie
Sort peber
Salt
evt. Babyspinat

Skær vandmelonen i mundrette stykker.
Skræl og tag kernerne ud af agurken og skær den i mindre tern. 
Skræl og hak løget i små tern.
Fetaen skæres eller brækkes i mindre stykker og karsen klippes.

Det hele vendes sammen i en skål, salaten dryppes med oliven olie og hyldeblomst eddike, samt kværn godt med sort peber over, smag om salaten har brug for mere salt.   

Hvis du vil, kan du skylle og tørre noget babyspinat og servere salaten oven på.

Note: Ingredienserne spiller virkelig godt sammen og skaber en god balance.
Du kann sagtens vælge en anden lys eddike, hvis du ikke er så heldig at have hyldeblomst eddike, se her.

Rødbede/speltkerne dunser
14 stk 

1 dl rå perlespelt, eller 3 dl kogte
150 g rødbede
100 g løg
1 fed hvidløg
1 dl groft mel
2 tsk karry eller andet krydderi
1 tsk salt
2 æg
Olie til stegning

Skyl speltkernerne og kog den i dobbelt mængde vand (2 dl) i cirka 20 minutter. 
Lad speltkernerne køle af.
Vask, skræl og riv rødbeder og løg, på den grove siden af rivejernet. 
I en skål kommes mel, krydderi, salt og fint revet hvidløg, det vendes rundt og blandes med de revne grønsager. Vend de kogte speltkerner i og dernæst æggene.  Lad gerne farsen hvile lidt i køleskabet.

Varm panden op og tilsæt olie. Læg farsen på panden med en spiseske og tryk dem flade. Steg dunserne ved middelvarme og vend dem når de er gyldne og sprøde. De kan evt. steges ved højere varme og derefter steges færdig i ovnen.

Note: Jeg har Skrevet opskriften her på bloggen før, med andre kerner og grønsager. Det fungerer bedst med rodfrugter.

Farsens flotte farve

Ingen kommentarer:

Send en kommentar