søndag den 29. juni 2014

Hyldeblomst “snaps” og likør

 Hyldeblomst “snaps"

  To slags hyldeblomster

Likøren trækker

Jeg har haft gang i produktion af, hyldeblomst saft, sirup også har jeg forsøgt mig med likør.
Hyldeblomst smager bare så godt og hjemmelavet er klart det bedste. 
Jeg kan meget anbefale at lave sirup, den smager meget intenst af hyldeblomst.
Jeg plukkede hyldeblomster to forskellige steder og der er stor forskel på størrelsen af blomsterne.

Opskriften på hyldeblomst snaps og likør har jeg fundet hos bloggeren Mads madglad og jeg har næsten fulgt opskrifterne, de kommer her i min version.

Hyldeblomst “Snaps”
6 skærme hyldeblomster
5 dl rom/vodka

Rens hyldeblomsterne for insekter og befri blomsterne for den grønnestilk. 
Put blomsterne i et syltetøjsglas og hæld over. 
Lad det trække i 2-5 dage, smag på det undervejs.
"Snapsen” sigtes igennem en fin si med et klæde eller kaffefilter.

Note: Jeg brugte rom, da det var det der stod i mit skab og trængte til at blive brugt.
Næste gang vil jeg prøve med vodka eller i hvert fald en bedre rom.
Mads madglad skriver at denne “snaps” ikke vinder ved at blive gemt, men skal drikkes med det samme.
Jeg brugte al min "snaps" til at lave likør, da den rene smag ikke lige er mig.

Hyldeblomst likør

5 dl hyldeblomst snaps/rom
2 store spsk god honning
evt. 1 flækket vaniljestang
Lidt citronskal

Put alle ingredienserne i et syltetøjsglas og ryst det godt sammen.
Glasset skal rystes nu og da indtil honningen er opløst.
Likøren skal trække i en måneds tid inden du tager vaniljestangen og citronskallen op og filtrerer likøren gennem et  kaffefilter. Smag likøren til med honning, hvis du vil have en sødere likør.

Note: Mads madglad skriver at denne likør kun bliver bedre af, at få lov til at stå og trække. 

Årets hyldeblomst produktion, saft, sirup og likør


Link til Mads madglads opskrifter, hyldeblomst snaps, her og hyldeblomst likør, her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar