søndag den 1. juni 2014

Kammerjunker




Jeg fik lyst til at prøve at bage kammerjunker. Jeg fandt en opskrift hos Lone Landmand, og hendes opskrifter plejer at være gode, også indeholder kammerjunkerne endda kardemomme. 
De har en fin smag og konsistens og er ikke helt så søde som dem man kan købe.
Måske vil jeg næste gang bage dobbelt portion, men på den anden side tror jeg, at de er bedst friske.

Kammerjunker
80 stk

250 g mel
50 g flormelis
1/2 tsk bagepulver
1/2 tsk vaniljesukker
3/4 tsk  kardemomme
90 g smør
1/2 dl mælk
1 æg
1/2 citron, skallen

Bland mel, flormelis, bagepulver, vaniljesukker og kardemomme i en skål.
Skær dit smør i tern og smuldre det ned i melet.
Tilsæt æg, mælk og citronskal og saml dejen, til den er ensartet.
Lad dejen hvile en times tid i køleskabet, til den bliver nem at arbejde med.

Tænd ovnen på 200 grader.
Tril dejen til små kugler, jeg delte dejen i 40 stk (ca. 2 i diameter). 
Sæt kuglerne på en bageplade med bagepapir.
Bag dem i 10 minutter og flæk dem med en brødkniv, mens de endnu er varme.

Sluk ovnen eller sæt den på knap 100 grader.
Læg de halverede kager på bagepladen, med skæresiden ned ad. Sæt pladen i ovnen igen til kagerne er tørre.
Det tager 20-30 minutter, hold øje.
Lad kammerjunkerne køle af på en rist og opbevar dem en bøtte med tætsluttende låg.  

Note: Jeg valgte at holde kardemommen tilbage, da vi herhjemme ikke er helt enige om hvor fantastisk kardemomme er. Da dejen var blandet, delte jeg den i to og blandede kardemomme i den ene halvdel. 
Jeg synes dog, at det er en ret diskret kardeomme-smag. 
Mine blev ikke tørre nok af at stå i slukket ovn, så tændte igen på knap 100 grader.
Hvis man er glad for citron, kan man vælge at tilsætte mere citronskal, da det er en ret diskret smag der er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar