onsdag den 23. april 2014

Ramsløg pesto

 Ramsløg pesto

 Ramsløg pesto, hummus, Vesterhavs ost, tørret skinke, gulerodsstave og brød

Vi har været afsted efter nummer to portion ramsløg, det er helt vildt så det har overtaget skovbunden, måske er næsten lige i overkanten. 
Jeg har lavet ramsløg pesto og min søster fik det ene glas som en del af hendes fødselsdaggave.
Vi nød noget af pestoen på en gang pasta sammen aften, uhm det er altså godt. Dagen efter fik lidt blandede små ting til aftensmad.

Ramsløg pesto
2 glas

1 god portion ramsløg
3-4 stilke bredbladet persille, evt
100 g parmasan
60-70 g mandler
1 dl Raps olie
salt
citron

Skær osten i mindre klodser, put den i foodprocessoren sammen med mandlerne og giv dem en tur. Tilsæt ramsløgbladende,  måske lidt persille og lidt olie, smag til med en smule salt og måske lidt citron.

Note: Jeg valgte at tilsætte lidt persille til pestoen, for at gøre det lidt mindre skarp.  
Denne pesto bliver ret "grøn" i det, du må lige vurdere om du vil have flere mandler eller 
mere ost i.
Det er en rigtig lækker og frisk pesto, der kan bruges til mange ting. 
Mængden af olie kommer an på, hvad pestoen skal bruges til. Hvis de skal bruges som smørepålæg, skal den være ret fast, hvorimod hvis den skal bruges som dressing, skal der mere olie i. Hvis pestoen dækkes af olie kan den holde sig længere, dog nok omkring en uge. Hvis du altså kan holde fingrene fra den så længe, det er ikke ofte pesto bliver for gammelt hjemme hos os. 

Jeg lod mig inspirere af min egen opskrift på basilikum pesto, her.

En buket ramsløg :-)

En "lille" bunke ramsløg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar