tirsdag den 27. maj 2014

Kokos og mandelmakroner

“Klassik” kokos/mandelmakron og med mynte/lime

Iskaffe og kokos/mandelmakron

For en månedstid siden havde vi en rest æggehvide, fra mayonnaise produktion.
Jeg fandt på at bage kokosmakroner. Vi havde heldigvis kokos, til en halv portion. Jeg kom til at 
tilsætte alle æggehviderne, som svarede til en hel portion. Øv øv øv, jeg stod med en alt for tynd dej. 
Jeg fandt på at prøve at blende mandler fint. Det fungerede super og gav nogle virkelig lækre kokos og mandelmakroner. Mandlerne giver makronenerne lidt mere struktur.
Denne gang brugte jeg hele æg, for ikke at få rester, det fungerer fint om det er æggehvider eller hele æg.
Jeg prøvede at hakke chokoladen og røre i dejen, for at slippe for at skulle dyppe makroner i chokolade.  Det er en god og nem ide, men smager nu også godt med chokolade bund.
Jeg havde lige lavet rødkålssalat med mynte/lime dressing. Fik lyst til at prøve at tilsætte mynte og lime til makronerne. Det gav et lækker frisk pust.

Kokos og mandelmakroner
25-30 stk

125 g kokosmel, gerne groft
125 g mandler
180 g rørsukker
2 hele æg eller 4 æggehvider
evt vanilje

150-200 gmørk chokolade
skallen af en lime
10-15 mynteblade

Tænd ovnen på 200 grader.
Blend mandlerne ret fint, men ikke til mel.
Rør kokos, mandler og æg sammen. Tilsæt evt vanilje.
Her kan du vælge at hakke chokoladen og røre i.
For variation kan du tilsætte hakket mynteblade og fintrevet limeskal.
Sæt dejen som små toppe (eller store, hvis du foretrækker det) på en bageplade med bagepapir.
Toppene sættes i ovnen og bages i 10-12 minutter, eller til de er let gyldne.

Hvis du ikke har blandet chokoladen i dejen, skal du nu temperere den og dyppe bunden af de afkølede makroner i chokoladen.

Note: Gane og Gaffel havde ved en “fejl” bagt sine kokosmakroner ved 200 grader, i stedet for 175 grader, det giver lækre sprøde kokos makroner, så det kan klart anbefales.  
Jeg kan godt lide at det er nogle små hapser, men det vælger du selv.

Mine kokos og mandelmakroner er inspireret af Isabellas opskrift.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar