onsdag den 30. juli 2014

Ginger ale




Ginger ale kan bare smage så godt. Jeg kan godt lide når ginger alen ikke er for sød, men er rimelig bitter og lidt skarp, det er dog en fin balance.

Naturfrisk har en ret god ginger beer, som jeg godt kan anbefale, hvis du ikke har lyst til at producere din egen. 
Jeg havde jeg en ide om at Ebeltoft gård bryggeri også producerer ginger ale, men åbenbart ikke. Men de producere fantastiske sodavand, der hindbærbrus, uhm smager bare af hindbær. 
Deres rabarber er også lækker, de har også lime/mynte og citron/ingefær. 
Lækre sodavand, som ikke er oversøde og har en skøn smag af det, det nu en gang er.

I 2011 prøvede jeg at lave ginger ale første gang, jeg fandt en opskrift hos maden i mit liv, her
Jeg har ændret lidt i opskriften, så her kommer min version.

Ginger ale
2 liter

3 økologiske citroner
1 økologisk lime
150 g ingefær med skind
400 g rørsukker
100 g honning
1-2 stjerneanis
3-4 allehånde eller 1-2 nelikke
2 liter kogende vand 

Vask og skær citroner og lime i meget tynde skiver. 
Vask og riv ingefæren på et rivejern.
Citron-, limeskiver, ingefær, honning, sukker og krydderier kommes i skål eller bøtte med låg. 
Det kogende vand hældes over. Rør grundigt indtil sukkeret er opløst, sæt låg på på skålen.
Lad saften køle af og sæt den på køl, lad den trække i 2-4 dage.
Saften sigtes gennem en  si eller et klæde, hældes på skoldede flasker og opbevares på køl.

Saften kan drikkes som den er eller blandes med danskvand, kan serveres med isterninger, citron-  eller limeskiver og mynteblade.

Note: Husk at få rørt sukkeret helt ud, det havde jeg ikke helt, her sidste gang jeg lavede det. 
En del af sukkeret lå i bunden, da jeg siede saften. Saften manglede sødme, så jeg tilsatte lidt agavesirup. Du kan altid justere ginger alens smag, med lidt sødme eller syre. 
Krydderierne kan du tilsætte hvis du har lyst, og i den mængde du kan lide. Jeg synes at det giver et godt tvist til saften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar