torsdag den 31. juli 2014

Bedstefar med skæg med kanel, kardemomme og abrikoser



Jeg havde lyst til at bage en kage og vi havde æggehvider i køleskabet, der gerne ville bruges.
Jeg ledte efter en opskrift, hvor der indgik æggehvider. Jeg ville gerne prøve noget nyt, 
så det ikke var det jeg ofte bager.
Jeg støtte på denne lækre kage hos  Anne au chocolat, som hendes mor havde kreeret, 
for at få brugt nogle råvare. 
Vi havde ingen pære, men abrikoser og det måtte kunne bruges.
Og det blev så lækker en kage, det kan jeg godt sige uden bare at være selv fed.
Det bløde skum og de smagfulde abrikoser, et tvist fra krydderierne og skøn kagebund.
Prøv den og du vil ikke fortryde.

Opskriften er fundet hos Anne au chocolat, her.
Her er min version,

Bedstefar med skæg med kanel, kardemomme og abrikoser

60 g blødt smør
60 g sukker
1 æg
60 g mel
4 abrikoser, skåret i tynde både
1/4 tsk kanel
1/4 tsk kardemomme
1/2 spsk citronsaft

Toppen
2 æggehvider
100 g sukker

Tænd ovnen på 180 grader varmluft.
Pisk smør og sukker godt sammen og tilsæt herefter ægget.
Vend melet i, og kom dejen i en bageform (cirka 20 i diameter), foret med bagepapir.
Læg abrikos bådende ned i dejen, og drys kanel, kardemomme og citronsaft over.
Bag kagen i cirka 10 minutter.

Pisk æggehviderne stive og tilsæt sukkeret lidt ad gangen, indtil massen er blevet til marengs. 
Når kagen er bagt, tages den ud af ovnen, skru ovnen op på 200 grader varmluft. 
Fordel marengsen på toppen af kagen.
Bag kagen i ovnen, til den er let gylden. Det tager cirka 15 minutter.
Afkøl kagen, og nyd den som den er eller med cremefraiche.

Note: Lækker og ret nem kage. Du kan sagtens udskifte abrikoserne, i den oprindelige opskrift bruges der pære.
Jeg valgte at tilføje kardemomme, fordi jeg rigtig godt kan lide smagen. Min kæreste deler ikke helt samme passion for kanel og kardemomme som mig. Han kunne faktisk ikke sådan lige smage at de var i kagen, men de gav et dejlig touch til kagen.
Når kagen er helt friskbagt behøver den ingen tilbehør, det er lækker i sig selv.

2 kommentarer: