onsdag den 16. juli 2014

Spinat frikadeller og italiensk broccolisalat



Jeg havde lyst til eksperimentere med grønsagsfrikadeller. Jeg fandt denne opskrift på spinat frikadeller og prøvede den af. Frikadellerne er bedst varme og nystegte. Det er vigtigt ikke at komme for mange havregryn i.
Jeg havde et broccoli i køleskabet, lige for tiden er jeg ret glad for broccoli. 
Jeg googlede broccoli salat, der kom rigtig mange opskrifter frem på den “klassiske” med hvid dressing og bacon. Jeg fandt en opskrift der hed Italiensk broccolisalat, med citron, olivenolie og hvidløg. En spændende variation jeg måtte prøve.
Jeg serverede også bagte peberfrugter til, opskriften kan findes her. Jeg ristede mandler i den slukkede ovn, efter at have bagt peberfrugterne, til at drysse over.
Jeg fandt opskriften på spinatfrikadellerne, her.

Spinat frikadeller
2 personer

200 g spinat, gerne frossen
2 æg
Havregryn
salt
peber
muskat nød
smør eller olie

Tø spinaten op og vrid den fri for væske.
Spinat og æg røres sammen i en skål, tilsæt havregryn, indtil at farsen bliver så fast at den kan formes til frikadeller. 
Rør salt, peber og riv muskat ned i farsen.
Steg frikadellerne på en varm pande i smør eller olie, indtil at de er “hårde”, når man trykker på dem.

Italiensk broccolisalat

1 Broccoli
1-2 citroner
1-3 fed hvidløg
2 spsk olivenolie
salt
peber

Vask broccolien, skræl stokken og skær i buketter hvor du skære stokken med, så du får en lang stimmel stilk på hver buket.
Damp buketterne i let saltet vand, til de er aldente, 3-5 mutter. 
Hæld vandet fra broccolien, pres citronsaft udover, sammen med olivenolie, fint snittet/revet hvidløg og salt og peber.
Lad gerne salaten trække i køleskabet en times tid eller til dagen efter.

Note: jeg bruger hele broccolien og stokken smager faktisk rigtig godt også undgår du madspild. 

Min broccoli salat er kraftig inspereret af denne opskrift, her.

2 kommentarer:

  1. Jeg bruger også altid stokken, også på hvid og spids-kål :D Yum, det ser godt ud.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Jeg synes også at stokken smager rigtig godt. Nogen gange river jeg den og bruger i f.eks. tomatsovs eller grønsagsfrikadeller.

      Lena

      Slet