søndag den 13. juli 2014

Jordbærsaft



Jordbær saften har den flotteste klare røde farve og smager bare af jordbær, jordbær, jordbær og sol og sommer. Saften minder mig om sommer i min mormors sommerhus, der drak vi Rynkeby jordbærsaft, skønt en varm sommerdag. 
Min mormor lavede lækker rødgrød med friske bær fra en gård i nærheden, uhm. 
Det er godt nok ved at være sidst på jordbær sæsonen, men kan vidst lige nåes.

Jordbærsaft
ca. 1 liter saft

1 kg jordbær (Sonata)
350 g rørsukker
5 dl vand

Skyl og nip toppen af jordbærrene. Put jordbær og sukker i en gryde og lade det stå og trække i en times tid. Tilsæt vandet og kog langsomt op, og lad det små koge i 20-25 minutter under låg. 
Passér det hele gennem en fin si eller en si med et tyndt klæde i. Når al saften er løbet igennem, hældes den på flasker, der er skoldet og skyllet med vodka. 

Saften skal opbervares på køl.
Nyd saften tyndet op med iskoldt vand eller dansk vand og et par is terninger.

Note: Saften meget rent af jordbær. Jeg brugte jordbærrene fra saftenproduktionen til at lave jordbærgrød, her

Jeg fandt opskriften hos The food club sidste år, her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar