fredag den 25. juli 2014

Sommersalat



Jeg synes at det kan være lidt svært, at finde ud af, hvad jeg har lyst at spise, 
i denne skønne varme.
Da jeg var på indkøb, fandt jeg i grønsags afdelingen på at på lave tzatziki, der stod en rest thise fraiche hjemme i køleskabet.
Da jeg nåede til undgå mad spild køledisken, med fødevare der er ved at have nået sidste holdbarhedsdato, som jeg altid lige runder, der er ofte gode ting at finde. 
Her fandt jeg en økologisk rygeost, den måtte med mig hjem og straks var tzatzikien forvandlet til sommersalat.
Næste dilemma var, hvad skal jeg have til… Det blev til let dampede grønne bønner og tomater.
Sommersalat på en rugbrød med tomat, der smager bare så godt, det smager af dansk sommer.

Sommersalat

4 spsk rygeost
2-3 spsk creme fraiche
salt
peber
3-4 radiser
1/2 agurk
2-3 tomater
purløg

Rør rygeost og creme fraiche sammen og smag til med salt og peber. 
Smag dig frem til den helt det helt rette forhold mellem rygeost og creme fraiche.
Vask agurken og radiserne, skrab kernerne af agurken og skær den og radiserne i tern.
Vend radiser og agurk i rygeoste cremen.

Server gerne med fintklippet purløg over, og tomat i både.

Jeg spiste min med let dampede grønne bønner i vinaigrette og fintrevet hvidløg, og tomat i både.

Note: Du bestemmer selv størrelsen på ternene, alt efter hvordan du spiser din sommersalaten.
Hvis du spiser den på rugbrød, fungere det måske bedst med små tern.
Dette giver en pæn portion. Du kan også vælge at have cremen for sig og grønsagerne løst ved siden af eller oven på. 
Jeg opdagede, da jeg åbnede min rygeost, at den var med ramsløg, men det gjorde ikke meget væsen af sig.

1 kommentar: