tirsdag den 18. marts 2014

Ricotta spinat gnocchi



Jeg var ret spændt på hvordan disse gnocchier ville blive, da jeg aldrig har prøvet at lave gnocchi før selv før. Disse gnocchi er ret anderledes end kartoffel gnocchi, men er smager virkelig godt.
Det føltes lidt omstændig at lave dem og der er en del trin i processen. Især når det er noget jeg ikke har prøvet før og ikke helt. Nu tænker jeg at de er rimelig overskuelig 
Det er lækre og smager rigtig godt, men er ret fede i det og har brug for et bittert modspil.
Opskrift er fundet i Claus Meyer's almanak, her er min version.

Ricotta spinat gnocchi
2 sultne personer

smør, 10 g + en god klat til når de skal i ovnen
250 g spinat fra frost, optøet
150 g ricotta
1 æg
60 g hvedemel
50 g parmasan
salt, peber
1 knsp chilipulver
muskatnød

3 fed hvidløg
1 kvist rosmarin
roccola
balsamico
olivenolie

Smelt en klat smør i en gryde og put det optøede spinat i. Lad spinaten dampe fri for væde.
Tilsæt ricottaen og lad det simre videre i 3-4 min.
Hæld spinaten i et fad, lad det køle lidt, tilsæt det letpiskede æg  og derefter mel,  35 g parmesan, salt, peber, chili og revet muskatnød. Rør det godt sammen og gnocchi-dejen stilles på køl i 1 times tid, indtil den er nem at håndtere.

Tænd ovnen på 200 grader.
Kog letsaltet vand op i en stor gryde og hold det let kogende. 
Kom lidt mel på fingrene og tril boller af gnocchi-dejen, der svare til knap 1 spsk. Forsæt til al dejen er brugt.
Put forsigtigt gnocchierne ned i det letkogende vand.
Kog dem i 5-8 minutter, indtil de hæver ganske lidt.
Tag gnocchierne op med en hulske.
Put en god klat smør i et fad, sammen med rosmarin og hvidløg's fed, du lige har skåret over. sæt fadet i ovnen til smørret er smeltet. 
Fordel gnocchierne i fadet og vend dem rundt i smørret og bag dem 5 minutter i ovnen. 
i mens skyl og tør roccolaen og dryp med balsamico og olivenolie.
Riv parmasan over og bag dem færdig i ovnen til osten er smeltet.

Note: I Meyer’s opskrift skulle man bruge hakket spinat, jeg brugte hel spinat og det fungerede fint. 
Dejen er lidt besværlig, hav godt med mel på fingrene og rør ikke for meget ved dejen.

Almanak, Claus Meyer, side 98

Ingen kommentarer:

Send en kommentar